Val Gardena

IVV Olimpia Val Gardena

2013.06.24-06.30.

Olaszország, közelebbről Dél Tirol adott otthont a XIII. IVV Olimpiának. Izgalommal és teli várakozással készültünk, hiszen a korábbi olimpiák is meghatározó élményt nyújtottak, leírhatatlan az a hangulat, a túrákon való részvétel, a sok nemzet túrázóinak a találkozása, ami jellemzi ezeket a találkozókat.

A Tatabányai Volán SE szállást keresve Fratelli Goldoni Utazási Iroda ajánlatát elfogadva gyönyörű helyen, mindenki megelégedésére kapott helyet St, Christinában lévő Gardena Hotelben.

Az izgalom nem csak a rendezvény, a szállás, az utazás miatt volt indokolt, hanem az időjárás miatt is.

Nem ok nélkül, hiszen egy egyhetes kirándulás túráit, látnivalóit bizony nagyon befolyásolhatja a rossz idő mindenhol, nemcsak az Alpokban. Nekünk volt részünk napozástól kezdve a hóesésig mindenben, és kuriózumként fogadtuk el.

Még a megnyitó előtt mentünk fel a Secedára felvonóval, átgyalogoltunk a Col Raiserig, és ismét felvonóval   mentünk le St Christinába. A házigazda aggódott azokért, akik nem igazi bakancsot húztak, mondván nagy a hó odafenn. Igaza volt, a nagy hóban csúszkáltunk, hógolyóztunk és mindenkinek leégett az orra. Jó kezdés volt!

Délután büszkén vonultunk a magyar zászló alatt, hiszen a bonyhádiakkal együtt majdnem 100 –an voltunk! Na és micsoda csapat!  Norvégok, németek, + stb…. örömmel dicsértek meg bennünket , hogy gondoskodtunk utánpótlásról!  Nem titok, hogy a természetjárás nem igazán a fiatalok sportja, kivéve a teljesítménytúrázást. Csapatunkban az óvodástól a nyolcvanévesig, a családoktól kezdve az egyedül állókig mindenki képviselve volt, mindenki megtalálta az adottságainak megfelelő túrát.

Gyerekek, felnőttek egyaránt barátkoztak, jelvényt és zászlót cseréltek, pedig csak egyetlen közös nyelv volt a „túrázás”!

Kihasználtuk a Val Gardena kártyát, minden nap rész vettünk először valamelyik túrán, utána irány az egyik csúcs, hogy ott is „mehessünk” még egyet. A csapatból többen megcsinálták a marathon 42 km-es túráját, úsztak és bicikliztek, és gyűjtötték a bélyegzőket az IVV füzetükbe. A végén kaptunk egy névre szóló diplomát a teljesítményünkért. Induláskor, ellenőrző pontokon, beérkezéskor, – gyümölcs, keksz és frissítő ital mindig volt. Amikor hideg volt forró teával vártak. Élmény volt csak nézni is azt a sok hátizsákos, nordic walkingos vonuló tömeget.

Természetesen, amikor jutott rá egy kis időnk, betértünk a hüttékbe, hol egy italra, hol egy helyi speciális levesre, vagy éppen császármorzsára. Nagyon örülnénk, ha itt a mi turista útjaink mellett is ilyen turistaházak, ilyen tisztaság, és ilyen kedves fogadtatás lenne. Talán már nem vagyunk nagyon messze ettől.

Seiser Alm, a legmagasabban fekvő alpesi legelő, élvezve a fennsíkon lévő fű selymességét, a tiszta levegőt és kellemes időt, megpihenve az egyik hüttében, csodálkozva tapasztaltuk, hogy kezdik bepakolni a napozóágyakat. Megkérdeztük ugyan mire ez a nagy sietség? Jön a havazás, volt a válasz.

És tényleg így lett, reggelre hófehérbe borult minden, és fenn a hegyen (mindegyik hegyen) 10-15 cm-es friss hó esett.

A fenyőkön, az úton, és mindenhol csodálatos friss hó – mintha csak téli túrára jöttünk volna, de azért így visszagondolva a téli idillt megzavarta a tehenek kolompolása, őket csak nyáron hajtják ki!

Tehát nyár volt és hóesés! A szálláson a szabadtéri jakuzziban fürödtünk, de aki nem fürdött mellette hógolyózott.

A rendezők gondoskodtak a szabadidő, vagyis túra utáni időtöltésről is. St Christinában kézműves kirakodóvásárt rendeztek.  Volt ott helyi sonka, sajt, bor, gyümölcs, kézimunka, tiroli kalap, tiroli zene, tiroli rétes és megannyi finomság! Meg is kóstoltuk a straubent, vagy inkább tiroli fánkot gyümölcs mártással. Mindenkinek nagyon ízlett, kellemes környezetben, hiszen népviseletben sütötték ott az utcán.

Kosztümös felvonuláson vehettünk részt St. Ulrichban. Látványos ruhákban nem volt hiány.

Hagyományaikat gondosan ápolják, és bizony ünnepeken felveszik a népviseletet, sőt a házigazda és felesége vasárnap ünneplőbe öltözve végezték teendőiket.

Szombaton még a záróünnepély előtt a marathon egy részén csináltunk völgytúrát. Csodálatos útvonal az óriási hegyek között, és bizony magunknak okoztunk dilemmát, hogy felmenjünk a hegyre ismét, vagy igyekezzünk vissza a záróünnepélyre.

Jól döntöttünk, mert házigazdánk és családja kíséretében adták át az IVV zászlaját a következő XIV. IVV Olimpia rendezőjének Kínának „Wilkommen Sie in Chengdu in 2015” .Kabalafigurájukkal egy kedves kis gyalogló pandamacival várnak bennünket.

Az élményeket nem igazán lehet mind elmondani és leírni, de akinek lehetősége volt, és részt vett, azoknak mindig nagy nagy öröm lesz visszatekinteni ezekre a napokra.

Mellékelek néhány képet, hogy megmutassam hol jártunk